En ny verdensorden

gahr_store_obama_BIG

En skuffet Jonas Gahr Støre satte seg tirsdag kveld på flyet til Oslo og skrev ned sine tanker om de syv årene verdens ledere har brukt på å få i stand en ny WTO-avtale.

Jeg ser rundt bordet av 35 ministerkolleger. Det er tirsdag kveld 29. juli 2008, vi er på niende døgnet i siste strekk av syv års forhandlinger om en ny verdensavtale for handel. Slitet synes på oss. Vi vet at vi ikke har lykkes. Sammen skal vi sette ord på at dette ble et nederlag.

Jeg tenker på memoarene til USAs utenriksminister i årene etter annen verdenskrig, Dean Ascheson. Han kalte dem «Present at the creation», Tilstede ved tilblivelsen. Han hadde vært vitne til etableringen av en ny verdensorden med FN og nye internasjonale organisasjoner. Jeg spør meg om jeg nå har vært til stede ved sammenbruddet.

Maktkamp rundt bordet

Verden opplever en maktforskyvning som spiller seg ut på banehalvdelen for økonomi og verdenshandel. Nye stater med voksende økonomi og med politiske ambisjoner vet å gjøre seg gjeldende. I ni døgn, dag som natt, har jeg vært med på vår tids maktpolitiske styrkeprøver. De foregår ikke på slagmarken. Men rundt forhandlingsbordet som fordeler rettigheter og plikter i verdenshandelen.

Det var rundt dette bordet vi skulle bevise at verdens stater kan ta ansvar. En verdensøkonomi i store problemer ville ha trengt et positivt signal. Og enda viktigere; her kunne vi vise veien til den neste store forhandlingsrunden, den om klima i København neste år. I forhandlingene der utvikling og fattigdom står i fokus må de rike landene bære større byrder, samtidig som utviklingslandene påtar seg medansvar.

Kanskje var jeg til stede ved sammenbruddet av en verdensorden. Men samtidig bevitnet jeg fødselen av en ny. En verdensorden der alle verdens land er til stede og krever sin rett. Der det kreves en nærmest ubegrenset vilje til forhandlinger, kompromiss og bærekraftige løsninger.

Les mer …

Legg igjen en kommentar

