Reklamepause gir begeistring

NRK regnes for å ha det reklamefrie fortrinn i kampen om seerne, men en ny studie antyder at en reklamepause får deg til å like programmet du ser på bedre.

”- Urk..morderen er…ding ding! Reklame!!”

Pulsen din var i ferd med å nå trommevirvelfart, men i stedet for å få vite identiteten til den snedige skurken, blir du nå i stedet halt inn i en smektende verden av blanke bilmodeller, sitronskurte gulv og grønnsaksløse pizzaer.

Det gjør deg kanskje litt irritert?

Men i følge en ny studie gjort av amerikanske forskere, vil reklamepausene i programmet kunne gjøre at du liker programmet bedre enn hvis programmet hadde blitt sendt i sin fulle lengde, uten reklameavbrudd.

– Selv om de fleste oppgir å mislike reklamepausen, ser en slik pause i programmet ut til å gi en større begeistring for alt fra humorserier til animasjonsfilmer og dokumentarer, sier forskerne i en artikkel publisert i tidsskriftet Journal of Consumer Research.

– Dette er et morsomt funn altså. Folk er jo irriterte på reklame, og man tenker seg at folk holder seg unna kanalene med hyppig reklame, sier førsteamanuensis i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Gunn Enli.

Les mer …

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: