Soya-suksess med bismak for blomster og bier

colcolapse

Mer dyrking av genmanipulert soya i Uruguay fører til mer bruk av sprøytemidler. Det er ikke noe bra for blomster og bier.

– Jeg og mange av mine kollegaer har i flere år opplevd at biene dør, sier Roberto Pons.

Birøkteren står i solnedgangen i det paddeflate uruguayanske landskapet og forklarer oss om nedgang i produksjonen av honning. Årsakene er flere, men birøkter Pons er overbevist om at omlegging av jordbruket er en avgjørende årsak.

– Det er færre blomster biene kan hente nektar fra. Biene dør og jeg og mine kollegaer får færre kilo honning fra hver bikube, sier han nøkternt. Han er nå bekymret for at han kan miste levebrødet sitt.

– Før dyrket jeg i snitt 30 kilo per kube. Nå er jeg nede i 25 kilo, sier birøkteren, som har holdt på med honningproduksjon for eksport i 40 år.

Les mer …

Legg igjen en kommentar

